søndag, oktober 26, 2008

olivenplukking



Oliven innhøstingen er godt i gang her i Yanoun. Og i oliven høstingen innegår det mye sosialt samvær, med lange samtaler på arabisk, som jeg forstår meget lite av. Men det er en utrolig god følelse og være sammen med forskjellige familier. Det er fantastisk å se hvordan familiene samarbeider og gjør det til noe sosialt. Og utpå formiddagen setter vi oss ned og koser oss med mat og te i skyggen av et oliventre.








Å plukke oliven er hardt arbeid. Først skal de plukkes, sås kal de sorteres, noen skal gå rett til pressing, noen skal lagres hele, noen skal lagres uten stein, og noen skal fylles med fyll. Og alt foregår for hånd. Det er en lang prosess. Og hver gang i fremtiden når jeg skal ha oliven kommer jeg til å tenke tilbake på denne fine tiden jeg har hatt her i Palestina, Yanoun sammen med mennesker som er blitt så glad i.

Vi begynner å plukke tidlig på morgenen, og avslutter i 5 tiden på ettermiddagen. Det kan bli ganske så varmt midt på dagen. Men heldigvis er varmen vært den ensete bekymringen frem til nå. Vi har hatt en bra oliven plukking så langt. Ikke noen problemer fra våre naboer på toppen av haugen. Bank I bordet, for det er fortsatt mange trær igjen som skal plukkes. Selv om det for noen år tilbake var enda flere. Innbyggerne i Yanoun har mistet nesten 90 prosent av landet sitt på grunn av okkupasjonen.
Men tilbake til olivenplukking og koselig samvær. Her om dagen sto jeg å plukket å så begynte jeg å fundere over hvor mange som har stått akkurat der jeg sto før meg. Sammen med familien sin og plukket oliven. Hvor mange generasjoner har plukket sammen her. Noen av trærne her er over 1000 år gamle. Et av trærne her har til og med løftet med seg en stein gjennom årene, og har nå en stein midt inni stammen. Noen har små hull hvor man kan legge ting i. Jeg kan tenke meg at det er mange barn som har gjemt saker og ting inni stammen på mange oliventrær.




Olivenplukking foregår så her; man legger ut nettinger eller presendinger under trærne. Noen slår med en pinne på stammen slik at olivenen detter ned. Man kan også bruke en slags rake for å dra olivene av. Men de fleste plukker med hendene. Så samles olivene for å sorteres. Mens barna ofte går å samler sammen olivene som har falt utenfor presendingene eller har dutte ned fra treet fra før.

Oliventrærne er ganske så tøyelige, og man kan sitte og gynge på en gren om man har lyst til det. I pausene kan man sitte i skyggen å slappe av mens man drikker litt kaffe eller te. Eller man kan prøve seg på en eseltur. Det er ganske så gøy å prøve å få et esel i gang, jeg får det ikke helt til enda.

På slutten av dagen, kommer traktoren for å hente de store sekkene med ca 50 kg oliven i. Og da er det alltid gøy å kunne få sitte på hjemover. Sammen med alle sekkene, forskjellige redskap, en hel familie og alle som tenger skyss hjem.

Den ene kvelden fikk jeg lov og være med til olivenpressing. Og når jeg sier lov, så er det fordi det er en møteplass for mannfolket. Der samles de om kvelden, drikker te og kaffe og venter på sin tur for å kunne tømme olivene sine i pressa. De småprater og røyker og har all tid de trenger. Det var en gøy opplevelse, og en spesiell stemning. Det var også en fryd og få en varm kopp te, sammen med ferskt brød dyppet i nypresset olivenolje. Olivenolje jeg aldri har smakt maken til.

Olivenplukking er noe jeg virkelig kan anbefale.

Friks luft, fantastisk samvær og en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme.





Ingen kommentarer: